Ketchup picant



 Noua ne place picant ...  sa ne arda chiar si buzele!
ne place ketchup-ul picant ... ca sos pentru pizza, pentru carne, unora le place cu cartofi prajiti, la sandvisuri, shaworma ...  Am tot cautat o reteta, de cativa ani incerc felurite retete care mai de care... dar nici una pana acum de succes sau sa ne placa tuturor. 
Am primit de la mama o carne noua, bineinteles de bucate, plina ochi de retete foarte bune de preparare a legumelor si fructelor ... am rasfoit-o cateva minute, pe la ultimele pagini am dat de o reteta de ketchup care suna tentant ... Asa ca am cules rosii, Har Domnului s-au facut si am avut de unde ... iar a doua zi m-am pus pe treaba ...

Pentru ketchup picant am avut nevoie de:
6 kg rosii (eu am folosit soiul prunisoare si San Marzano)
12 cepe mai mici
4 gogosari rosii/kapia
ardei iuti - tine de cat de iute se vrea si mai ales de soiul de ardei iute- eu am pus vreo 6!
7 morcovi mai mici
jumatate de telina verde(apio)
8 catei de usturoi
4 foi de dafin
1 1/2 linguri frunze de cimbru uscat
9 cuisoare
4 linguri de seminte de mustar
1 lingura seminte de coriandru
1 lingura de scortisoara rasa
400 grame zahar brun
200 ml otet mere
200 ml ulei de masline
3-4 linguri sare gronjuroasa neiodata(dupa gust)
piper boabe


Ceapa, morcovii si telina spalate si curate le-am taiat bucati mai mare si le-am pus la calit in uleiul de masline, incins in prealabil in vasul de lucru. 
Dupa ce legumele s-au calit bine am adaugat rosiile decojite si curatate de seminte. Am amestecat bine si am lasat sosul sa fiarba. 
Dupa 10 minute am adaugat gogosarii taiati felii, ardeii iuti (curatati de seminte sau nu, eu am eliminat doar cotorul), mirodeniile, sare dupa gust, zaharul si otetul de mere. Am amestecat si am lasat 1 ora si jumatate sa fiarba la un foc mic, cat sa scada sosul. 
Am luat cratita de pe foc si cu ajutorul blenderului am pasat sosul. 
Sosul pasat  l-am pus pe foc si l-am lasat sa fiarba 30 de minute. 
Am oprit focul si am turnatul sosul fierbinte in sticle sterilizate**. Am inchis bine sticlele si le-am asezat la cald sub paturi groase. 
A doua zi cand sticlutele s-au racit bine, le-am asezat in camara la racoare. 
Ketchupul a iesit aromat cu gust dulce, usor acrisor si extra picant!


**atunci cand torn o compozitie fierbinte intr-un borcan/sticla, asez sub borcan/sticla un cutit pentru a nu  crapa ... 
- sticlele/borcanele in care urmeaza sa torn compozia le spal bine apoi le clatesc in mai multe ape curate si le tin in duba cuptorului la o temperatura de 40-50 gr Celsius pana ce urmeaza sa le folosesc. 
- prosopul  cu care sterg borcanul (e sigur nevoie caci mai mereu cumva il murdaresc mai mult sau mai putin) trebuie sa fie curat, iar mainile mele deasemenea.
- capacele borcanelor le spal bine cu detergent, clatesc in mai multe ape si le las sa se usuce bine.
- nu folosesc capace ruginite.
- stelizarea borcanelor o fac fie a) prin bain-marie, b) tinand borcanele la cuptor la o temperatura de pana 50 gr Celsius intre 20 -45 de minute, functie de marimea borcanului c) sau dupa ce le-am inchis bine le asez sub o duna de pene. 

Sursa de inspiratie:
Coservare frutta e verdura, ed. Giunti Demetra, 2006

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu