O portie dubla de turta dulce cu miere


DSC_000511

Turta dulce cui nu-i place? Mie una imi place la nebunie mia ales daca are miere si condimente, multe condimente.

Anul aceasta am repetat reteta postata acum un an pe blog, doar ca am inlocuit zaharul alb cu brut ceea ce a dus la o alta culoare si un gust usor diferit fata de anul trecut al turtelor. De anul trecut pana anul acesta am mai aflat si eu un alta, ca de exemplu: faina sa fie tinuta la cald de cu o zi inainte, sa fie bine,bine cernuta.

Ingrediente turta dulce:
750 grame faina de grau alba
250 grame zahar brut
190 ml apa
2 linguri de ulei de floarea soarelui
250 miere lichida (de data asta am folosit poliflora)
10 grame bicarbonat de sodiu
5 grame praf de copt

modul de preparare aceelasi ca la turta dulce de anul trecut.
Turta dulce trebuie facuta cu atentie. Caramelizarea zaharului, apoi topirea in cei 190 ml de apa trebuie facuta cu grija faca accidentari, de aceea recomand tragerea vasului deoparte si apoi adaugarea apei treptat, dupa ce s-a lasat cateva minute la racit zaharul caramelizat ... nu e nevoie sa se lase la racit zaharul si se poate adauga apa treptat, dar cu mare atentie pentru a nu suferi vreun accindent ... O alta varianta de a carameliza zaharul, este de a pune zaharul pe foc mic alaturi de 2-3 linguri apa si mestecand continuu in zahar, caramelizarea se va face mai usor si sigur.
Dupa ce s-a adaugat apa se pune din nou cratita pe foc , dar foc mic si mestecand continuu pana ce zaharul se topeste in apa. Din greseala eu am uitat oala pe foc, dar noroc ca folosind un vas foarte bun, fund dublu si nu mai spun si marca, da oricum un vas de buna calitate, mi-a fiert siropul si  a scazu ---daca era alt vas ma alegeam cu zaharul ars!---, in acest caz am completat cu putin apa, atata apa cat lipsea (se observase pe margini cat scazuse). Anul trecut a fost ceva mai atenta si siropul l-am facut fara incidente.
Mierea am adauga dupa ce am lasat siropul cateva minute sa-i mai scada temperatura.
Treptat am adaugat 1/2 kg faina bine cernuta., mestecand continuu cu lingura de lemn. Am acoperit vasul cu folie si pana a doua zi nici nu m-am uitat la el. 
A doua zi am mai adaugat 200 grame faina, bicarbonatul, praful de copt si condimentul ... plus cele 2 linguri de ulei. Restul de faina, cele 50 de grame de faina le-am adaugat treptat, pe masura ce am framantat aluatul. Anul aceasta am lasat 20 de minute la hodina aluatul, doar pentru ca intervenise ceva urgent si nu l-am intins imediat. Dupa hodina, care se pare ca i-a prins numa' bine, l-am impartit in 3. Am luat prima bucata si am intins-o in foaie subtire de 5 mm, aproximativ --- sa razi nu alta dar am masurat prima foaie cu liniarul --- Pentru celelalte foi nu am mai stat cu liniarul in mana si am intins foaia atat de subtire cat imi spuneau simturile. Am decupat cu diverse forme turtele. 

DSC_00021

Am asezat turtele la distanta intre ele, caci ele la caldura cuptorului (180 grade) vor creste si sa nu risc sa mi se lipeasca intre ele --- am incercat sa asez intr-o tava turte de aceeasi forma pentru a se coace uniform.
Am tinut turtele le-am tinut la cuptor pentru 15 minute sau 17 minute(asta la 180 grade, caci daca temperatura cuptorul e de 190 se mai scade timpul de coacere cu 1-2 minut dar si la o temperatura de 190 se rumenesc bine pe dos si se intaresc ... deci ramanem la 180 grade pentru temperatura de coacere). 

DSC_000711
DSC_0001111
DSC_00111

Trebuie mare atentie cat se coc turtele ... caci tinute prea mult se intaresc, am patit-o eu cu prima tava ieri dupa-amiaza (le-am copt cu vreo 8 minute in plus). Acum depinde si de cuptor si cum a scris si anul trecut sunt necesare 15- 20 de minute la cuptor pentru turte.
Turtele copte se lasa la racit in tava, apoi se pun intr-un vas si se acopera cu un prosop sau chiar doua prosoape curate. 
Turtele coapte a doua zi se pot da prin albus batut spuma cu zahar si orna cu bombonele, asa cum a facut acum un an.


poze 153
turta dulce ornata -2011
Anul acesta am decis sa nu le mai ornez, pentru ca arata foarte bine si asa.

turta 2012

Aceste doua imagini arata cat de bine au iesit turtele, toate formele au iesit cu marginil rotunde pentru ca inainte de a le introduce la cuptor le-am lasat pe masa de lucru pret de 15-20 de minute. ( faina tinuta la cald si bine cernuta si-au facut efectul - si cozonacul facut acum o saptamana a crescut foarte frumos pentru ca am folosit faina bine cernuta si sa nu credeti ca am exagerat cu prafurile de copt, nu , nu! ci tocmai cum am scris mai sus: 10 grame bicarbonat, 5 grame praf de copt)


Ca si acum un an si anul aceasta am pregatit 2 portii. Ieri, la cea de a doua portie am pus 700 grame faina si nu 750 grame faina, a iesit un aluat mai moale, dar la intins a cerut mai multa faina si pana sa le asez in tava pentru copt trebuia sa le pastrez musai pe masa tapetata bine cu faina. Diferenta intre cele doua portii este ca cea de a doua parca a iesit mai pufoasa si a crescut exemplar si parca si turtele mai moi, desi sotul meu nu a facut diferenta. Sotului meu ii plac turtele facute de mine, si daca lui ii plac restul nu mai conteaza.
Am facut comparatia intre prima portie de ieri si cele de anul trecut, parcurgand aceeasi pasi si folosind aceleasi cantitati am observat diferente ... calitatea fainii conteaza, conteaza si sa fie bine cernuta si mai ales sa fie tinuta la caldurica, iar la timpii de coacere mare atentie ... si atunci cand le pregatesti sa o faci cu drag si din suflet.
Anul aceasta am primit o faina facuta la moara, din graul de pe tarlaua proprie a unei prietene dragi de familie. Faina este curata, naturala ... si tot ce faci din ea creste! dovada stau prajiturile soacrei si turtele mele de ieri.
Eu cred ca prajitureala e o arta, o arta la care eu doar visez, eu ma straduiesc si stiu ca uneori imi iese, imi iese cand casc ochii si ciulesc urechiile la tot ce e in jur, atunci cand pun intrebari si inteleg raspunsuri, cand fur cu privirea.

Cu gandul la Petrina, si la turtele ei : mare atentie la sirop, daca considerati ca a scazut cat timp zaharul caramelizat s-a topit mai adaugati dupa ochii cantitatea lipsa de apa si la timpul de coacere.
Turtele se coc la cuptor la un foc moderat, mic ... eu am un cuptor pe gaz si la 180 grade stiu sigur ca nu coace ca unul electric. Temperatura trebuie adaptata functie de cuptor -dar sa fie un foc moderat - ... si cat timp se tin la copt ... intre 15-17 minute (undeva in jur a 15 minute in cuptorul meu) tinand cont si de grosimea si marimea lor.

20 de comentarii:

  1. Foarte faine, sã te gândesti si la mine când le mãnânci:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu bombonele sau fara, sunt convinsa ca se termina rapid ;-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mare dreptate ai!
      te pup liana si iti doresc sarbatori fericite!

      Ștergere
  3. Craciun fericit cu bucate alese.La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  4. Sarbatori fericite alaturi de cei dragi si un an nou plin de impliniri!
    Cu drag,
    Raluca

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna ziua!
    Sunt Petrina,v-am mai scris inainte de Craciun despre turta dulce.Voiam sa va spun ca am luat in considerare sfatul dvs de a pune paine proaspata in cutie si acum turta dulce este moale, deci intr-un sfarsit a iesit bine. Si eu am facut doua portii si una a iesit mai moale si mai pufoasa fata de prima. Va doresc un An Nou Fericit si mai bun.La Multi Ani!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Petrina, ma bucur ca ti-a iesit! sa ai parte de un an nou fericit. pupici!

      Ștergere
  6. Ce puhava si frumoasa e !
    Te astept cu noi retete,ca tare faine sunt !
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  7. Arata minunat, anul acesta am facut prima data turta dulce dupa o reteta foarte simpla fara praf de copt , cu faina bio si a iesit o nebunie, nu am reusit inca sa o public dar mi-ai facut pofta sa ma apuc acum de lucru...
    Te asteptam cu drag la noi pe blog cu un comantariu si 2 premii ciocolatoase : http://www.simplusibun.ro/2013/01/in-asteptarea-lui-2902.html
    Cu drag,Daiana

    RăspundețiȘtergere
  8. Desi a trecut Craciunul, eu cred ca le-as manca cu mare pofta si acum!

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna Andreea. Te invit la un concurs de gatit pentru prieteni, inspirat de retetele din anii '20 ale strabunicii lui Elizabeth Gilbert, Margaret Yardley Potter si de "Cartea de bucate, ospitalitate si povesti minunate". Mai multe amanunte gasesti la mine pe blog http://brindusascheaua.blogspot.ro/2013/03/concurs-de-gatit-pentru-prieteni-Humanitas.html

    O primavara frumoasa sa ai :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Andreea, sunt asa drăguțe! Fiind pentru prima oară în vizita pe la tine, trebuie să specific faptul că e superbă imaginea din spatele titlului de blog! Mă bucur ca am putut vedea cu ce te ocupi și sunt fericită că te-am cunoscut!(de la Carmen "Retete")
    O zi frumoasă, Andreea!
    Pup!
    P.S.: Și eu am o surioară de vreo 10 luni pe care o cheamă Elena...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc de vizita, imaginea a fost facuta de prietena mea buna. sa-ti traiasca surioara :)

      Ștergere
  11. Am o intrebare....la miere ai scris doar 250...este vorba de ml sau g ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am vazut si eu acum ca am nu am scris , in grame. seara frumoasa

      Ștergere
  12. ce amintiri imi aduce turta dulce..a venit si anotimpul pentru ele sa fie preparate si devorate de toti cei care le indragesc..spor la devorat turta dulce :P

    RăspundețiȘtergere
  13. Turta asta dulce imi aminteste de bunica....ea ne facea asemenea bunatati.
    Prezentarea de exceptie, felicitari !
    Te invit cu mare drag la Campania mea de Sarbatoare : http://sidyskitchen.blogspot.ro/2014/03/campanie-de-sarbatoare.html
    Te astept cu drag Andreea-Elena si te tzuc !

    RăspundețiȘtergere